Dacă te interesează să afli detalii despre Boxa Bang & Olufsen Beolit 20 ai ajuns unde trebuie.

Îmi este ciuda că în acest review nu vă pot transmite decât experiență mea cu Beolit 20, nu și emoția pe care o transmite sunetul de calitate, marca Bang & Olufsen.

Doresc să menționez de la început că această recenzie este făcută din perspectiva unui consumator obișnuit de muzică și nu a unui specialist sau a unui audiofil.

Înainte de a începe mi-ar plăcea să știi ca produsul Beolit 20 a fost testat într-o perioadă de cel puțin 4 luni, deci acesta nu este doar o prezentare superficială de produs, ci mai degrabă un pachet de impresii personale după o utilizare normală.

Design:

Așa cum știm Bang & Olufsen este cunoscut pentru minuțiozitatea cu care își creează produsele, iar Beolit 20 stă bine la acest capitol unde impresionează atât prin materialele de foarte bună calitate cât și prin aspectul produsului. Boxa nu are un design ultra special fiind un produs cu forme comune, dar minimaliste, însă lucrurile se schimbă radical când ajungem la finisaje unde putem evidenția calitatea materialelor.

Avem partea din metal (aluminiu anodizat) care reprezintă core-ul acestui produs, unde practic avem întregul mecanism plus difuzoarele. Mesh-ul este tot din aluminiu, iar marginile rotunjite sunt lucrate foarte fin având aspect de one piece frame.

Partea de sus și baza sunt lucrate dintr-un polymer care este de fapt un plastic cauciucat de calutate superioară. Partea de jos, bază, a fost foarte bine gândită în ideea de a avea protecție suplimentară, dar și din rațiuni ce ține de aderență, boxa stând foarte bine pe orice tip de suprafață.

Cureaua, sau “mânerul”, este creată din piele ecologică și este foarte plăcută la atingere. Mi-a plăcut că designerii au ales că aceasta să fie inserată într-o notă de design diferit, fiind prinsă în colțurile superioare în diagonală și nu paralelă cum ne-am fi așteptat.

Butoanele de prindere a curelei sunt tot din metal și au imprimate foarte fin și discret logo-ul Bang & Olufsen. Dacă te întrebai cât de rezistență este cureaua, ei bine, este strașnică!

CARACTERISTICI SPECIALE

  • Qi wireless charging
  • AptX Bluetooth support
  • Setare EQ via aplicație Bang & Olufsen

Qi wireless charging

Probabil că cea mai interesantă caracteristică a lui Beolit 20, în afară de sunet, evident, este introducerea încărcării wireless Qi ce îți poate încarcă telefonul în timp ce asculți muzică. Mai utilă în cazul în care ieși cu boxa în aer liber decât când ești acasă, această funcție este un element de noutate față de modelul precedent, Beolit 17.

Am folosit această funcție la petrecerea privată de care am povestit deja și unde nu aveam încărcător după minie și nici nu eram familiarizat cu prizele din locație. Pentru mine s-a găsit a fi foarte utilă încărcarea device-urilor mobile.

Locul unde poți încarcă este poziționat deasupra boxei și este marcat cu un cerc desenat discret. Am testat atât device-uri android cât și iOS și încărcarea s-a petrecut fără probleme.

Acumulatorul este de 3200 mAh și îți asigură o încărcare parțială pentru telefoanele actuale care au baterii de capacități de peste 3500-4000 mAh.

AptX Bluetooth support

În ceea ce privește conectivitatea, Beolit 20 este echipat cu Bluetooth 4.2 (aptX cu codecuri AAC și SBC); Interesant este faptul că poți conect stereo două Beolit 20, asta dacă te țin buzunarele.

Aplicația Bang & Olufsen

Așa cum spuneam și mai devreme, o mare parte din funcționalitatea lui Beolit 20 este poate fi descoperită în aplicația Bang & Olufsen. Aici, actualizările aduse boxei permit împerecherea stereo, moduri de ascultare (Optimal, Ambient, Party, Speech și Favourite) și personalizarea sunetul prin intermediul funcției Beosonic.

Alte caracteristici ale aplicației includ activarea/dezactivarea încărcării Qi și vizualizarea stării bateriei.

SUNET:

Per total Beolit 20 este un produs foarte bun ce are de toate din ce ți-ai dori de la o boxa portabilă: Bass, claritate, putere. Cel puțin, on my side, bass-ul a fost un factor decisiv în economia alegerii modelului potrivit. Nu am găsit în această clasa un produs care să se apropie de bass-ul lui Beolit 20. Bine, ce e drept nici nu am testat 100 de boxe până acum, însă părerea este bazată și pe recenzii reale ale altor utilizatori.

Bass:

Așa cum am menționat deja, bass-ul este jos, puternic și se aude plin. Uneori mai puternic decât e nevoie, ceea ce m-a impresionat la o boxa portabilă de dimensiuni reduse. Uneori bass-ul este atât de prezent și pronunțat că acoperă unele elemente sonore din anumite genuri muzicale. Pentru unii acest aspect poate reprezenta un minus. Bineînțeles, totul depinde și de gusturi.

De exemplu, pentru un împătimit de muzică rap/hip-hop, importanță bass-ului poate trece peste această particularitate, însă pentru cei care ascultă jazz, opera sau muzică cu voci pronunatate este posibil ca uneori, în timpul piesei bass-ul să acopere parțial din anumite elemente ceva mai subtile și să fie nevoie de ceva ajustări din egalizatorul disponibil în aplicația Bang & Olufsen, pentru a jongla cu bass vs. voce, invers proporțional, înțelegeți voi.

Un aspect important este reprezentat de faptul că sunetul poate fi ajustat și în funcție de locație (interior sau exterior) și obstacolele pe care le întâlnește sunetul în calea lui, până ajunge la urechea ta. Dacă poziționezi boxa în colțul camerei poți obține un bass ceva mai puternic și mai plin pentru că sunetul se lovește rapid de cei doi pereți, întorcând elementele “joase” către tine. Atenție, boxa nu se lipește de perete sau obiecte, ci se lăsă un spațiu de 40-60 cm între. Unde ai spațialitate se pierde ușor din bass, însă este învăluit rapid de înalte care umple încăperea de claritate.

Bass-ul se aude și se simte bine în cameră și nu deranjează celelelate încăperi. Aici mă refer la un scenariu în care ascultăm muzică cu volumul peste 50%, iar în dormitor, unde dormea copilul, nu se auzea bass-ul precum am experimentat cu alte boxe.

Claritate:

Un alt capitol la care Beolit 20 stă bine: Claritate!

Principală abilitate a lui Beolit 20 este că indiferent de cât de tare setezi volumul sunetul se aude la fel de clar, nu se distorsionează și nici nu aduce gâjâieli sau alte elemente specifice volumului ridicat. Atenție, intensitatea volumului este direct proporțională cu autonomia bateriei. Nu o să insist aici, o să detaliez la capitolul Autonomie.

Așa cum am mai specificat, claritatea sunetului depinde de mai mulți factori care țin atât de piesa pe care o asculți, cât și de contextul și cadrul în care plasezi boxa.

Pentru mine a fost suficient să o pun la treabă în două scenarii diferite: acasă, într-o sufragerie de aproximativ 20mp și într-un restaturant, la o petrecere privată ce s-a desfășurat într-o cameră de aproximativ 30mp, plină de oameni și de voci. În ambele cazuri a făcut față cu biro la orice solicitare muzicală, indiferent de genul ei.

Parțial, la cei 30mp s-a simțit o nevoie suplimentară de volum, dar repet, condiționată de piesă și perferinte. Oricum pentru spații mai mari de 30mp intrăm deja pe alt segment de produs.

În unele melodii vocile par a fi retrase, în special cele care au instrumente de percuție din genul celor mai ritmate și aici nu mă refer la manale, deși se califica în termenii descriși, ci mai degrabă la piesele care au ritm-uri latino, ragge sau rock comercial. Atenție, lucrurile se pot shimba atât din procesare/egalizator aplicație, cât și din simplă setare a volumului.

Am observat că poți câștiga anumite sunete pierdute prin prezența ponuntata a bass-ului, de exemplu, prin creșterea treptată a volumului dinspre 50% în sus. Cu alte cuvinte o poți regla din “potențiometru”!

Un exemplu intersant ar putea fi piesă lui James Brown – Get Up Off That Thing, unde avem atât vocea lui, cât și un backing vocal. Pe alocuri tobă acoperă vocea lui James, însă nu și corul care duubleaza și se aude mai proeminent. Chitările nu se aud complet, par a fi retrase în comparație cu intensitatea vocilor. Știm cu toții că James Brown e un cântăreț energic ce adăugă în toate melodiile sale diferite onomatopee, iar acestea sunt redate bine, plasate în față, se aud bine, dar cu mențiune că acoperă celelalte instrumente. Trompetele se aud foarte tare, poate prea tare pentru mine, iar chitară este clar acoperită de ele. Nu îmi dau seama dacă alte echipamente ar reda diferit această piesă și care ar fi echilibrul ideal.

Haide să trecem la nivelul următor unde o să explic cu minutioiztate de maestru cum am primit muzică în Beolit 20 și care au fost părțile bune și mai puțin bune. Urmează o incursiune în diferite genuri muzicalesi diferiți artiști, care mai de care mai cunoscuți… Sau mai puțin cunoscuți.

  1. Hans Zimmer:

Am ascultat Hans Zimmer – Interstallar Main Theme și Time (emblematicul mainsound din coloana sonoara a cunoscutului film Interstellar și respectiv Inception.

Emoția pe care o transmit cele două capodopere nu se poate descrie și nici nu poate fi explicată în cuvinte oricât de capabil aș fi eu, iar Beolit 20 a redat și a transmis o splendoare de sunet. Nici nu cred că așa ceva poate fi explicat în cuvinte…

Cele două piese nu au voci și se aud clar, fidel și intens, având anumite particularități care “ies în evidență”. De exemplu, la Time – Inception Theme, bass-ul se aude excelent, pe alocuri acoperind viorile și pianul, dar se echilibrează constant cu contrabasul care este poziționat în prim plan în partea de început. În momentul în care intră în “scena” chitară electronică aproape toate sunetele sunt trecute pe plan secund, ceea ce pentru mine a fost un amestec nereușit rezultat atât din piesă în sine cât și ce a ieșit din boxa. Am ascultat piesă atât în variantă live, cât și cea înregistrată și nu se schimbă prea multe aspecte.

  1. Justin Hurwitz

Am ascultat OST-ul din filmul First Man (The Landing și Quarantine) a lui Justin Hurwitz, am rămas paralizat la sunetul pe care l-a scos dintr-un instrument de care am auzit pentru prima dată în viața mea: Thereminul. Am simțit efectiv vibrația sunetului cum parcurgea fiecare milimetru din șira spinării. Emoție pură și piele de găină, instant și garantat!

Quarantine este compoziție extrem de simplă, lineară, dar emoționantă care începe cu o harpă și continuă cu acel instrument ciudat numit theremin. În contextul scenelor din film crează și un cadru emoționant. Mi-a plăcut enorm de mult cum se aude pe Beolit 20, foarte clar.

Melodia The Landing este mai animată, mai completă și mai abundentă din punct de vedere al intrumentelor. Efectiv ai impresia că ești într-o sală de operă și orchestră cântă la câțiva metri de tine.

La începutul piesei bass-ul nu se aude atât de tare fiind pronunțat pe parcurs. Linia melodică are o ascensiune până în minutul 2:12 care culminează cu cel mai înalt moment din piesea. Aici mi s-a părut un moment prea aglomerat al piesei, prea tare, prea puternic, prea intens, dar în continuare clar.

  1. Ștefan Hrusca

O să râzi, dar în perioada Sărbătorilor am ascultat pe Beolit 20 un colaj cu colinde de Crăciun marca Ștefan Hrusca și am rams surprins de calitatea sunetelor redate. Mă simiteam fix că Sala Palatului cu Hrusca pe scenă. Sunetul a redat fidel majoritatea instrumentelor, dar în special bass-ul, care s-a simțit foarte bine, în special pe partea de percuție, acel tempo utilizat în mai toate colindele marca Hrusca – “tam tam tam, tam tam tam, tam tam tam, deschide nana ușița”… Știi tu!

  1. Andre Rieu

Pentru cei care nu știu, Andre Rieu a pus în scenă la Opera din Viena o piesă scrisă de Anthony Hopkins pe când era adolescent și pe care nu o auzise niciodată cum sună, adică a compus-o și atât. Ei bine, sir Anthony Hopkins era în sala Operei din Viena când Andre Rieu și orchestră să au cântat The Waltz Goes On, o splendoare de vals care se aude foarte bine chiar și redată de pe Youtube, cântată live.

  1. Snoop Dogg/Dr. Dre

Am schimbat zona fiind direct interesat de capabilitățile lui Beolit 20 și pe alte genuri de muzică plasate în sfera Rap/Hip Hop. Am ascultat pe rând ultra cunoscută piesă a lui Dr. Dre cu Snoop Dogg – Still Dre și, da, bass-ul a fost la “înălțime”, căci acest aspect reprezintă și ce mai de interes element pentru mine. Ce am observat? Dacă plasez boxa pe podea, poziționată cu fața spre cameră și spatele spre canapeaua în “L” pot obține un bass mai pronunțat, mai prezent, mai complet. Dacă boxa este poziționată în mijlocul camerei la cel puțin un metru înălțime bass-ul își pierde puțin din intensitate datorită spațialității, sunetul neintalnind prea multe obstacole cu care să rezoneze.

Baterie:

La acest capitol se respectă în mare parte ceea ce a pus și producătorul în specificațiile tehnice: 8 ore de autonomie. Bine de știut că acest aspect depinde și de întensitatea volumului. Cel mai probabil vei înjumătăți timpul de redare dacă asculți muzică la volum maxim. Asta se întâmplă de obicei când ești în spații externe deschise sau în săli de dimensiuni mari.

By Marian Calinescu

Pasionat de Marketing, Tehnologie și Gaming. Imi place să scriu despre ultimele tendințe în materie de Tehnologie și să aprofundez discuții ce țin de sfera Marketingului Digital și E-commerce, dar și alte minunății din lumea sportului sau știri care fac inconjorul lumii. Mă folosesc de următoarele intrumente în procesul de creație: Samsung Galaxy S22 Ultra, Sony Alpha ZV-E10, GoPro Hero 10 și un PC de gaming decent.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *